Läti esimene betoontee katselõik
16.10.2015Lätis, Salduse lähedases Kumase lubjakivikarjääris esitleti meediale üle aastakümnete Läti esimest betoontee katselõiku.
Tegemist on 500-meetrise nn RCC-betoonist katselõiguga, kus betooni mahapanekuks on kulude kokkuhoidu silmas pidades kasutatud asfaldilaotureid jt. asfaldimasinaid.
Läti Maanteeameti (Latvijas Valsts Celi) juhi Janis Lange sõnul on ta „rõõmus, et Cemex realiseeris sellise pilootprojekti, kuna Lätis puudub betoonteede ehitamise kogemus.”
Janis Lange sõnul on Läti Maanteeametil plaanis kahe aasta jooksul põhjalikult uurida, kui palju läheks betoonteede ehitamine maksma ja kas see oleks kasulik.
Cemexi esindaja Eric Michael Trusiewicz’i sõnul on sellise betoontee ehitamine 20% odavam, kui sarnase asfalt-tee ehitamine – selle tee (Kumase projekt) m2 maksumuseks kujunes 45 eurot. Kordades odavam (võrreldes asfalt-teega) on aga tee hooldamine ja remonditööd, arvestades kogu betoontee elueaga.
Eric Trusiewicz ütles Läti meedia põhjal, et Cemex on valmis investeerima tee-ehitusfirmadesse, varustama neid betoonteede spetsialistidega ja korraldama väljaõpet.
Valminud betoontee katselõik on rajatud nn RCC-tehnoloogiaga (Roller Compacted Concrete) – tavapärasest kuivemast betoonisegust, mis paigaldatakse asfaldilaoturiga ning tihendadatakse tavaliste teerullidega.
Sama RCC-tehnoloogiat kasutades on Lätis rajatud juba ka kaks suurt tööstusala-väljakut – Salaspilsis ja Dobeles.
Fotod: Cemex Latvia
Eric Michael Trusiewicz